28 Temmuz 2007 Cumartesi

Demokrasi bir oyun mu?

Oyunun adı: Demokrasi olabilir mi?
Oyunun sahibi: Bilinmiyor ?
Oyuncular: Partiler, Medya, Kurumlar, ?
İzleyiciler: Bizler.
Piyonlar: Yazının sonunda:)

Bu yazıyı, hangi görüşü savunup savunmadığınıza ve hangi partiye oy verip vermediğinize bakmadan dikkatlice okuyunuz. Çünkü bu yazı , biz izleyicileri çok yakından ilgilendiriyor.

Önce bir örnekle başlamak istiyorum, bir alışveriş yerinde 50 çeşit ürün alıp kasaya gittiniz. Kasa daki görevli sadece toplam tutarı gösteren bir fiş verdi, aldığınız ürünlerin kaç kilo tuttuğunu, kilosunun ne olduğuna dair hiç bir bilgi vermedi. Sadece toplam tutarı söyledi.

İtiraz etmeye kalktınız, Kasada duran başka bir kişide, abi/abla bunlar bilgisayarlı o yüzden sonuçlar doğru dedi. Yine itiraz etmezmisiniz? Eğer yanıtınız itiraz etmem ise yazının bundan sonraki kısmı sizinle ilgili değil. Bu yüzden okumanıza gerek yok.

Demokrasinin vazgeçilmez en önemli aracı seçimlerdir.

Seçimlerin de 2 tane temel kuralı var:
1- oylar gizli verilir. (Kimin ne oy verdiği bilinmesin diye)
2- oylar açık sayılır. (Sayım sonuçları ile oynanmasın diye)

Oyların gizli sayımı bu yazının konusu değil, benim oy kullandığım sandıkta bu kural çok güzel işledi. Benim itirazım 2. temel kural olan oyların açık sayılmasında.

Sabah erkenden kalktım ve temmuz ayının sıcağına kalmadan oyumu verdim evime dönüp heyacanla akşam olmasını bekledim.

16.30 gibi büyük bir heyecanla oyumu verdiğim okula gittim. Oy verdiğim sandığın bulunduğu sınıfta beklemeye başladım. Benden başka birileri daha vardı. Hepimizin gözü önünde oylar sayıldı, sonra tutanaklar tutuldu. Partili olduklarını söyleyen kişilere sonuçlar verildi. Bende kendi çapımda ordaki sandık sonuçlarını not aldım.

Buraya kadar herşey bir saat gibi kuralına göre işledi. Ufak tefek sayım hataları olabilir ama bu en fazla her sandıkta 1-2 tane olur, bir sandıkta A partisi lehine olur diğerinde B partisi lehine olabilir. Çok önemsiz bir rakam.

Akşam eve geldim, sonuçlar açıklanıyor. Açılan sandık sayısı şu kadar,partilere göre dağılımı da yüzde şu kadar gibi rakamlar.

Sonra, bazen çalışan, ama çoğunlukla çalışmayan YSK nın internet sitesine (www.ysk.gov.tr) girip benim sandıktaki sonucu görmek istedim.

Fakat yok, sadece toplam rakamlar var. 1-2 gün bekliyorum aynı durum devam ediyor. 5 gün geçti ama hala bütün sandıkları gösteren bir liste yok ortada. Partilerin sitesine, gazetelerin sitesine bakıyorum orda da yok. Oysa saat akşam 9 da sonuç nerdeyse belli idi.

Nasıl olur ? Ben sonucu göremeyeceksem, ikinci temel kural neden var ? O zaman, ben neden sayım yapılmasını izledim ?

Panik içinde, arkadaşlarımla görüştüm. Benimle, benzer durumda olanları görmek beni biraz
rahatlattı. En azından paronayak değildim.

Kanada dan bir arkadaşım, Kanada da, ertesi gün her bölgenin sandık bazında sonuçları yayınlanır dedi. O zaman iyice panikledim.

Acaba ?,

İzleyici olan bizler, aslında bu oyunda birer piyonmuyuz? Bilemiyorum.
Oyunun sonucu öncedenmi belirlendimi? Yorum yok.
Yapılan anketler bizi oyunun sonucuna hazırlamak içinmiydi ? Bilemem.

Peki o zaman bu oyunun sonunu önceden kimler biliyor? Belkide bu sandıkların listesine sahip olan herkes.

Peki kimler sahiptir? sanırım bazı kurumlar, sonra bütün partiler, bütün medya kuruluşları.

Eğer, bu sonucu önceden belirlenen bir oyun ise, bu oyunun iki tane zayıf halkası var.

Birincisi, oylar partilere nasıl dağılırsa dağılsın beğendiğiniz Milletvekilleri listenin üst
sıralarında ise meclise girecektir ve bizlerin istekleri doğrultusunda hareket edeceklerdir.
Bu zayıf halkanın nasıl aşıldığını, sanırım hepimiz tahmin edebiliyor. Bütün adaylar parti liderinin yada örgütünün isteği doğrultusunda seçiliyor.

İkinci zayıf halka ise, halkın iradesi. Yani seçmenlerden herhangi biri gidip sayım sırasında
bazı sandıkların sonuçlarını alabilir.

Peki bu ikinci zayıf halka nasıl aşılır ?
Tıpkı kasa örneğinde olduğu gibi sadece toplam rakam verilir, kasanın yanında duran diğer
kişilerde (bizim örnekte parti ve medya oluyor) toplam tutarın doğruluğunu teyit eder. Yani sandık sonuçlarının ayrıntılarını vermezler.

Yada, 150.000 sandık var derler, belki 100.000 sandık var 50.000 sandık istendiği gibi ayarlamak içindir.

Farkındaysanız, Avrupa Birliğinden gözlemciler geldi ve seçimden önce bize güvenmiyormusunuz gibi cılız itirazlarda bulunduk. Sonrada bu gözlemciler hiç sorun bildirmeden gittiler, yada herşey mükemmel dediler. Sonuçta gündemden düştüler.

Acaba ?

Avrupa da sonuçlar bizdeki gibi mi açıklanıyor? Ben hiç zannetmiyorum.

O zaman neden bu kadar ciddi bir kural hatasına itiraz etmiyorlar?

Yoksa bu kişiler aslında, bu oyunun sahipleri mi?

Bir çok soru işaretleri var, bu soru işaretlerinden kurtulmanın tek yoluda sandık bazında (ve
hangi sandık, hangi okulda bilgisi ile, hatta sandık görevlileri ile birlikte) sonuçların açıklanmasında yatıyor.

Her seçim bölgesi bir excel dosyasında olsa toplam 85 adet dosya olacak. Yani bu kadar kolay bir şeyin açıklanmaMAsı bende en büyük soru işaretini bırakıyor.


Kasa örneğine benzer bir başka örnek daha vermek istiyorum.

Bankalardan gelen Kredi kartınızın hesap özeti sadece toplam rakamdan oluşsa ne yaparsınız?

Ne demişler, Şeytan ayrıntıda gizlidir.

Bu arada, bir oyunun sonucu önceden biliniyorsa, sonucun ne olması gerektiğine karar verenler oyuncular değil oyunun sahipleridir.

YSK nın yada partilerin, bu sonuçları yayınlaması için lütfen bu yazıyı çevrenizle paylaşınız.

Umarım, ilgilenen bir yetkili çıkar ve bizi bu paronayadan kurtarır.


Görüşlerinizi yazmak için:
saydamlik-istiyoruz@googlegroups.com

Yazılan görüşlere ulaşmak için:
http://groups.google.com/group/saydamlik-istiyoruz

Ankete oy vermek ve yorum yazmak için:
http://anayasa.blogspot.com/

Bu konu ile ilgili, diğer yazılar ve yorumlar:

9 yorum:

Adsız dedi ki...

Tekrar merhaba
ben size dün öğrendiğim bir bilgiden bahsetmek istiyorum. Sadece bir duyum ama belki araştırmaya değer.
Dün ablamın anlattığına göre, bir arkadaşı datçadan bir günlüğüne oy vermek için gelmiş. Fakat listede adının olmadığını görmüş. Çıldırmış tabii. Ve söylenene göre özellikle bilinçli insanların oturduğu fenerbahçe, kalamış, suadiye gibi semtlerde çok göze batmayacak şekilde her apartmandan bir ya da iki kişinin adı listede bulunmuyormuş. Ve özellikle kadınların (cumhuriyet mitinglerde en önlerde olan kadınların). Ve söylenene göre bu yaklaşık 4000 kişinin başına gelmiş. Bu bahsettiğim kişiler ysk\'ya gitmişler. Ama bir sonuç alabileceklerini zannetmiyorum. Bu arada kalamıştaki muhtarlıkta da galiba bir tatsızlıklar yaşandı. Biz oy verirken birileri muhtarla sinirli bir şekilde tartışıyordu.
Size bu konuda bilgi vermek istedim.
İyi günler diliyorum
Atamızınizindeyiz

Adsız dedi ki...

Omerhayyam kardesim,
Kanada'da secim gecesi ekranlarda 3 sey olur, bir yerde partilerin
yuzdeleri ve meclise soktuklari vekil sayisi devamli degiserek
gorunur, diger bir yerde sandik sandik devamli (tabii oturdugunuz
eyalete gore kanal tarafindan ayarlanan yayinda o eyaletin
sandiklaridir gordugunuz) guncellenerek sayimlar tamamen bitene kadar
tek tek gelir gecer ve ekranin ana bolumunde de yorum yapanlar
gorulur. Ertesi gunu de yerel gazetelerde o bolgenin tum sandiklarinin
son durumu bu sefer de yazili olarak yayinlanir. Daha acik yazdim ki
okuyanlar gorsun saydamligi diye.

Adsız dedi ki...

merhabalar Deniz ben.arkadaşlar ben koşuyolunda bir okulda okul sorumlusuydum.bu olayları bende yaşadım ama maalesef yapılacak hiçbirşey yoktu.insanlar listeleri brgün önceden kontrol ediyorlar ve birgün sonra isimleri yok.aynı aileden 2kişi kullanıyor 1kişi kullanamıyor.bu bilinçli yapılmıştır.oy kullanamayn insanların sayılırı gözardı elilebilecek rakamlar değildir.bu nedir ya?nasıl bir oyundur?

Omer Hayyam dedi ki...

"Psikolojik harekat; insanların duygu ve düşüncelerini etkileyerek onların kararlarını ya kendi çıkarları doğrultusunda şekillendirmektir ya da doğru bildikleri konular hakkında beyinlerinde şüphelerin doğmasına sebep olmaktır. Bu harekâtın safhaları ise önce konuyu önemsizleştirme, sonra kişileri konulara karşı duyarsızlaştırma daha sonra da tepkisizleştirmedir. Dördüncü ve son safhası ise teslim alma safhasıdır."

Yukarıdaki paragraf bir başka konu için Emekli Tümgenral ALAETTİN PARMAKSIZ tarafından yazılmıştır. Fakat verdiği teknik bilgi bizim açımızdan çok önemlidir. Çünkü, konuyu önemsizleştirme safhası o kadar güzel işliyorki. Bu kadar net bir mantık/kural hatası neden hiç bir medyanın yada partinin gündeminde değil. Sandık sonuçları açıklanmadığı sürece, benim için soru işareti hep kalacaktır. Tepkiler az olunca belki bizlerde unutmaya başlayacağız. 5 yıl sonraki seçimde tekrar gündemimize gelir. Kimbilir..

Bu arada ysk nın sitesi eski haline geldi. YSK nın sitesin bulunan http://www.ysk.gov.tr/ysk/docs/bilgiedinme/gercek.doc dosyası ile, bilgi edinme yasasından faydalanarak sandık bazında bütün liste istenebilinir. Vedat Yenererin söylediğine göre vermiyorlarmış. Bu yüzden belki birden fazla kişi isterse alma şansımız olabilir:)

Adsız dedi ki...

DEMOKRASİ, KİMİN KÖLESİ OLACAĞIMIZI SEÇME HAKKI DEĞİLDİR seçim sonuçları açıklandığından beri migrenim geçmiyor. bir sürü soru işaretiyle dolu kafam. bu soru işaretlerinin cevaplarını bulana kadar , eskisi gibi sık aranızda olamayabilirim. ama cevabını bildiğim tek bir şey var, o da ,demokrasi, kimin kölesi olacağımızı seçme hakkı değildir. özgürlüktür, esaret değildir. ve özgürlüğü sağlamanın tek yolu da demokrasi değildir. başkalarına köle olmuşlar tarafından , yine başkalarına köle yapılmak amacıyla yönetilmek istemiyorum. binlerce insananın katilini ve ülke ekonomisine vurulan darbeleri, sözde demokrasi adına meclise girmesine izin verilmiş hainler tarafından temsil edilmek istemiyorum. köle olmak istemiyorum. olmayacağım da ve bundan sonra bunun için çalışacağım.

Adsız dedi ki...

Bu goruslere katilmamak mumkun degil. YSK webs sitesindeki skandallari gormek icin:

http://sandiklaraciklansin.blogspot.com/

Adsız dedi ki...

Bu goruslere katilmamak mumkun degil. YSK webs sitesindeki skandallari gormek icin:
www.sandiklaraciklansin.blogspot.com

Adsız dedi ki...

soru eki olan mi-mu'ları ayrı yazsaydınız keşke...

Omer Hayyam dedi ki...

kawjder uyarın için teşekkür ederim:)